När de vanliga verktygen inte räcker till: Nyckeln till kompetensförsörjning i Karlskrona och Blekinge

Känslan när du rustat dig inför en bekant uppgift, men så istället...

Flera är de trender och globala förändringar som bringar tillväxt och möjligheter till både Karlskrona och Blekinge, men också en ny nivå av krav. Att rekrytera och behålla de tusentals nya anställda som den utlovade framtiden kräver är inte en komplicerad utmaning. Jag påstår att den är komplex, det vill säga en situation där beprövade tillvägagångssätt inte räcker till och vi behöver komma fram till nya metoder.

Sedan 2014 har jag som delaktig i det nu nedlagda 10X Labs arbetat aktivt med fältstudier inom olika projekt och domäner till förmån för flertalet kunder. Denna typ av arbete är jag fortsatt engagerad i men nu under mitt egna varumärke Sberg.

Rullande fältstudier, 2016!

Ett av 10X Labs första uppdrag var att undersöka vad Blekingetrafikens svar på Uber skulle kunna vara? Projektet gick under namnet Hämta och vårt arbete bestod av kvalitativa fältstudier i form av att vi transporterade personer dit de skulle i utbyte mot en djupintervju. Stick i stäv med uppdragsgivarens uppfattning så visade det sig att människors beteende kring samåkning hade väldigt lite att göra med priset, men desto mer med upplevd trygghet. Projektet fick nationell relevans då Regeringskansliet valde att använda projektets slutrapport som underlag för ny lagstiftning om samåkning.

Arbetet med Hämta påminde oss om att sanningen finns där ute, i de situationer där det relevanta beteendet sker och baserat på behov och drivkrafter som sällan är helt rationella och aldrig vad vi tror är fallet. Uttrycket för detta är “den svarta svanen” - den information som döljer sig bakom vad människor säger och som styr beteendet hos dem. Detta är vad du vill kunna designa för.

Hur jag känner mig när det finns en Svart Svan i närheten

Det var en påminnelse eftersom jag har min bakgrund i beteendevetenskap. Jag studerade socialantropologi och historia vid SOAS (School of Oriental and African Studies) i London 2007-10. Antropologi är studien i varför människor ger upphov till sociala strukturer och detta har under hela min karriär fungerat som en intellektuell kärna och kompass. Utmaningen i att förstå vad som ligger bakom mänskliga beteenden består i din förmåga att faktiskt lyssna inte bara på vad människor säger, men förstå vad de menar och känner. Detta kräver att du har aktiv empati, kan välja att vara nyfiken och inte låta egna fördomar komma ivägen för ny information.

Komplexa sammanhang blir lättare att hantera om du kan ta och flytta på informationen. Från när vi ledde en kurs i speldesign på Changemaker Educations i Stockholm, 2020

Dessa förmågor har jag tillämpat på olika sätt. Som startup entreprenör byggde jag och mitt team en iPad app för hjälpa logopeder rehabilitera patienter med afasi, då jag kartlagt hur ny teknik kunde överkomma bristerna i rådande tillvägagångssätt. Som innovationskonsult på 10X Arena utvecklade vi verktyget “How to Map the Future” som hjälpte våra klienter att frigöra komplex information från sitt fängelse inuti PowerPoint och istället bli interaktiva spelpjäser på en karta, likt ett brädspel.

För det är detta som jag menar är kruxet, också gällande Karlskronas och Blekinges utmaning med att rekrytera och lyckas behålla så många nya medarbetare i så snabb takt. Vi och våra organisationer är skolade i och byggda för att lösa komplicerade utmaningar. Alltså den rationella tillämpningen av beprövade verktyg och kompetenser så att vi uppnår ett förutsägbart resultat. Detta räcker oftast, men inte alltid.

Om och när vi befinner oss inför en utmaning där våra befintliga kompetenser, verktyg och recept för framgång inte leder till önskat utfall bör vi konstatera att situationen övergått från att vara komplicerad till att ha blivit komplex. Det innebär att vi behöver bygga nya förmågor, skaffa ny kunskap och kanske rentav skapa nya kriterier för framgång. Här krävs experimentation och, påstår jag, en oerhörd lyhördhet inför de behov som råder hos de människor vi vill påverka. De personer som du söker till din organisation tycker och känner inte som du, och framgången består i att ändå kunna beakta det.

Jag har börjat kartlägga de "svarta svanar" som finns hos de många medarbetare och invånare som vi måste hjälpa att komma hit, att göra denna lilla del av världen till sitt hem och arbetsplats. Idag råder redan öppet tjuvskytte mellan de stora bolagen som slåss om den talang som redan finns. Samtidigt visar båda min egna och andras undersökningar att folk som kommer hit alltför ofta flyttar igen då de inte lyckas bli del av sociala sammanhang. Stora resurser läggs av kommunerna, regionen och bolagen på flertalet olika satsningar men jag befarar att vi som ekosystem inte har nog med kunskap för att agera med precision. Hur mycket vet vi, egentligen, om vad som får människor att välja denna plats och än mer vad som får dem att stanna kvar och må bra?

Sanningen finns där ute

Jag vet hur vi tar reda på det, och denna artikel är menad som ett öppet brev till de personer och organisationer som känner igen sig i denna beskrivning av utmaningen. Låt oss arbeta tillsammans och kartlägga vägen till den framtid vi inspireras och motiveras av så att vi kan locka våra framtida vänner och kollegor med de argument som får dem att välja oss framför alla andra!

Nästa
Nästa

Apple Vision Pro och varför YouTube, Netflix & Spotify inte vill vara med